Найбільшим і найнебезпечнішим гріхом є той гріх, який ми можемо не чинити.


Який приклад можна навести?


Ми знаємо щось погане, недобре про конкретну людину. Знаємо лише ми, не оточуючі.


І ось ми опиняємося в спільноті людей, де йде мова про цю людину.


Можемо промовчати, звичайно. А можемо й сказати. І все це — у нашій волі.


Ніхто нас не змушує, немає жодного насильства — ні зовнішнього, ні внутрішнього.


І я, розуміючи, що зроблю погано, коли скажу недобрі слова про цю людину, — все ж таки кажу.

Обмовляю, обговорюю за спиною.


І в цьому — основна небезпека.


Саме цей гріх є моїм добровільним вибором.


Бо я стою перед вибором: чинити гріх чи ні.


Є багато подібних ситуацій і гріхів.


Оце і є надзвичайно страшне й гріховне.


Саме тут, у, здавалося б, дріб’язковому моменті життя, я виявляю напрямок своєї волі, своєї сили волі, напрямок свого життя.


Про це говорять багато святих отців.


Причиною пристрастей — тобто вже сформованих звичок, залежностей — є саме ці добровільні гріхи, коли немає жодної тяги, жодного насильства.


Ми вважаємо це дрібницею — і чинимо.


Святі отці наголошують: саме цим вільним актом волі ми самі творимо в собі хвороби під назвою пристрасті.


У такій ситуації ми обираємо не Боже, а диявольське.


Преподобний Антоній Великий каже: коли людина виконує заповіді Господні, вона з’єднується з ангелами Божими. І навпаки — коли людина добровільно чинить гріх, вона зв’язується з демонами-мучителями.


Варто замислитися над цими словами, дорогі браття і сестри, і зрозуміти всю небезпеку найважчого гріха — гріха, що чиниться за власною волею.


Це справді дуже небезпечно і страшно.


Варто замислитися над цими словами.

Коментарі

Популярні публікації