Це я вибираю

Принцип відповідальності за свої емоції

Щоб навчитися керувати своїми емоціями, важливо розуміти і повністю приймати наступний факт:
За те, що я відчуваю в певний момент часу, несу відповідальність тільки я.
Як же так (здивуються читачі)?!
Ми ж не можемо вплинути на те, що говорить нам інша людина, або ось, наприклад, начальник на мене весь час голос підвищує - я тут до чого!?
Дійсно, саму ситуацію ми змінити можемо не завжди. Однак зараз ми говоримо про наш емоційний стан - а саме ним якраз і можна управляти.
У навколишньому світі постійно щось відбувається, а наші емоції - це реакція на зміни у зовнішньому середовищі. З цієї точки зору начебто дійсно щось зовнішнє впливає на наш внутрішній стан. Так ми часто і говоримо: «Ти мене дратуєш ...», «Ця ситуація просто вибила мене з колії ...», «Я не можу залишитися спокійним, коли вона так себе веде ...» і т. п.
Давайте розглянемо інші фрази: «Коли вона так себе веде, я дратуюся...», «Коли відбувається ..., я впадаю в розпач». В чому різниця?
Розглядаючи перший список, говорити про управління емоціями вкрай важко, тому щось ззовні змушує мене відчувати себе так чи інакше. Ви справді вірите, що хтось може вас змусити відчувати себе тим чи іншим чином? Спробуйте змусити когось порадіти ...
Якщо ми приймаємо другий список, то визнаємо, що самі управляємо процесом (правда, звичайно, при цьому і вся відповідальність на нас). Це я відчуваю себе тим чи іншим чином (у зв'язку з подіями, що відбуваються). Я сам. А якщо це роблю я, тобто процесом керую я, саме я і ситуацію можу змінити (нагадуємо, що мова йде про соціальні взаємодії). Можу вибрати, як я хочу себе відчувати, і зрозуміти, як можна досягти цього стану.
Цю ідею зазвичай досить важко прийняти. Ми звикли думати, що наші емоції - це те, що виникає незрозуміло звідки і важко кероване.
«Це не я такий - це життя таке».
І така позиція дуже зручна, щоб перекладати свою відповідальність на інших людей або зовнішні обставини. «Ах, у мене депресія. Я нічого не можу вдіяти» або «Це він мене так довів, що я почала кидатися в нього тарілками з бабусиного сервізу». Визнати, що я здатний сам керувати своїм станом, - це прийняти на себе відповідальність за свої емоції і дії, які випливають з цих емоцій.
Це я вибрала розлютитися і кидати в нього тарілками, замість того щоб сісти за стіл і вислухати, що він мені каже.
Це я вибрав сьогодні поганий настрій, тому що мені ліньки бадьоритися і хочеться, щоб всі помітили, як я втомився.
Ми можемо самі вибирати (в залежності від рівня майстерності), яку емоцію випробовувати в тій чи іншій ситуації, у відповідь на ту чи іншу дію. Це необов'язково завжди позитивна емоція: в деяких ситуаціях корисно покричати або посумувати. Все залежить від того, який емоційний стан буде найкращим чином сприяти досягненню моїх цілей.
Скептичний читач скаже: Ну-у, так не цікаво... Це я собі все розпланую і тільки за планом буду жити...
Поки ми не знаємо людей, які досягли б такого рівня майстерності в управлінні своїми емоціями ©. Хіба що десь в Тибеті. Кожен з нас постійно потрапляє в ситуації, де «вони мене все-таки виведуть з себе» ... ну тобто я дуже сильно заведуся або засмучусь. Так що не хвилюйтеся. Жити виключно за планом не вийде.
Навколишній світ підносить нам досить сюрпризів. Наше ж завдання - керувати своїм емоційним станом так, щоб відчувати себе комфортно і діяти в ситуації, що склалася, найкращим чином. Інакше кажучи, вибрати емоцію, яка найкращим чином підійде для досягнення моїх цілей. Тут нам в черговий раз і буде потрібен інтелект: щоб оцінити ситуацію і продумати, які саме дії і в якому емоційному стані будуть максимально ефективними. Максимально ефективні - ті, які допоможуть досягти потрібного результату при найменших витратах (в тому числі і емоційних).
Емоційний інтелект. Російська практика / Сергій Шабанов, Олена Альошина.
#порадня

Коментарі